sunnuntai 28. huhtikuuta 2013

Viikko Riiassa

Maanantaina siis lennettiin Riikaan, herätys oli kolmelta, ja lentokenttätaksikuljetushommeli tuli hakemaan meitä neljältä etupihalta. Herääminen oli vaikeeta, eikä pitkä matkustaminen ja heti perään muutaman luennon kuuntelu houkutellut saatikka auttanut lainkaan asiaa. Päästiin lentokentälle hyvissä ajoin ja sieltä sitten koneella Riiaan. Matka meni sutjakkaasti, tosin en missään välissä pystynyt nukahtamaan, vaikka yritystä oli. Lentokentältä sitten otettiin bussi keskustaan ja lähdettiin etsimään hotellia. Kysyttiin muutamilta ihmisiltä ja jokainen ohjasi samaan paikkaan, löydettiin vihdoin ja viimein oikea hotelli, tai niin ainakin luultiin, kunnes selvisi, että Riiassa on kaksi saman ketjun hotellia ja tämä oli just se väärä. No käveltiin väsyneinä vähän lisää ja tässä vaiheessa oltiin jo paljon myöhässä.. Päästiin kuitenkin vihdoin ja viimein hotellille, ja siinä vaiheessa huomattiin, että se olisi ollut ihan siinä bussipysäkin vieressä melkein kun vaan ei oltaisi kysytty vaan oltaisiin menty heti toista tietä pitkin. No nyt kävi näin. Riiassa oli kyllä yllättävän paljon suomalaisia turisteja...jotenkii hassua olla saksalaisen ryhmän kanssa liikenteessä ja törmätä moniin suomalaisiin. ;)

Äkkiä vähän vaattetta vaihtoon ja takasin pysäkille oottamaan bussia sinne yliopistolle, jossa muut oli ollut jo muutaman tunnin. Perille päästyämme kuunneltiin ehkä puoli tuntia jotain luentoa, kunnes mentiin syömään, onneksi. Ruoka oli hyvää, tais olla jotain kanaa paistettuna kananmunan "sisään". Viikon aikana kävi selväksi, että se on aika tyypillinen Latvialainen tapa kokata. ;) Sieltä lähettiin ruokailun jälkeen keskustaan, tällä kertaa junalla. Kierreltiin vähän aikaa keskustassa ja käveltiin elokuvateatteriin nimeltä Splendid Palace. Se oli tosi vanha, tänä vuonna 90- vuotta täyttävä Neuvostoaikainen rakennus. Katottiin siellä pieni pätkä "Riga story", mutta kaikki tais olla hieman väsyneitä kun siellä useampi otti torkkua....mitäs laittavat meidät ensimmäisenä päivänä pimeeseen huoneeseen ja antavat samalla vielä kuohuviinilasillisen "Riga Kir" nimistä koktailia... :D Vähemmästäkin torkahtaa. :D

Elokuvateatteri sisältä.

Elokuvan jälkeen jatkettiin matkaa Konferenssihalliin, jossa meille annettiin esitelmä, koskien lähinnä ensi vuoden tapahtumia Riiassa (Riga - 2014 culture capital city). Esitelmän pitäjä oli yksi tapahtumien järjestäjistä ja hän kertoi budjetista ja muutenkin tapahtumien järjestämisestä yleisesti. Mielenkiintoinen aihe, matkustaminen vaan oli vaatinut suuren määrän energiaa niin ei jaksanut olla terävimmillään. ;)

Fontaine Delisnack ja paikallinen olut.
Tämän jälkeen päästiin vapaalle ja koitettiin kartan kanssa suunnistaa takaisin hotellille. Kaikki oli nälkäisiä ja niinpä päätetiin lähteä melkein suoraan syömään. Löydettiin mukava paikka nimeltä Fontaine Delisnack. Tilasin oluen ja pitsan, joka oli melkosen iso ja hyvä, ja maksoin vaan jotain 6€. Toiset söi hampurilaisia, jotka kuulemma nekin oli hyviä. :) Mahat täynnä jaksettiin sitten suunnistaa kohti hotellia, tosin ensin käytiin vielä Cuba Cafe nimisessä baarissa coctaililla kun siellä oli happy hour koko päivän maanantaina (2 coctailia yhden hinnalla). :) Menin nukkumaan ensimmäisten joukossa kun silmät alkoi painaa niin paljon, ettei enää voinut jäädä istumaan. Herätys olis seuraavana päivänä taas hyvissä ajoin, eli ysiltä viimeistään, jos aamupalaa halusi syödä.

C-kasetin nauhasta tehty taidetta!
Seuraavana aamuna sitten mentiin aamupalalle vähän ennen sen loppumista ja kaikki oli kylmiä. Tosin viikon edetessä huomattiin, että ne oli kylmiä aina, ellei mennyt syömään heti seittemän jälkeen. Niillä oli kyllä se sellanen lämmitysastia puurolle, munille, nakeille ja perunoille, mutta sen alla ei ollut mitään mikä olisi lämmittänyt sitä astiaa...joten kaikki tietenkin kylmeni. Tosi surkea aamupala, jos otti huomioon että sen hotellin oli tarkoitus olla kolmen tähden hotelli! Mut saatiinpahan edes jotain syötävää, eikä tarvinnut maksaa erikseen. Heti aamusta mentiin nykytaiteen museoon ihan sen meiän hotellin lähellä. Voi herran jestas mitä kaikkea sitä ihmiset kutsuukin taiteeksi!! Siellä oli muutama ihan jopa ymmärrettävä "taideteos", mutta suurin osa meni meiltä kaikilta ihan ohi. :D

Seinät kaatuu päälle....

Tämäkin on taidetta!

Tämän taiteen miekin tajusin. :D

No tämän ihanan kokemuksen jälkeen mentiin melkein heti syömään, mentiin siis Viesistaba Vintage nimiseen ravintolaan, jossa meille annettiin esitelmä Live Rigasta (Riian matkailullisen markkinoinnin hoitavasta yrityksestä ja siitä miten se kaupunkia ja Latviaa markkinoi). Aihe oli mielenkiintoinen. Tämän jälkeen meille kerrottiin enemmän tämän kyseisen ravintolan liiketoiminnasta, asiakkaat tulevat paikan päälle ja valmistavat itse ateriansa. Alakerrassa oli keittiö, raaka-aineet ja ammattikokit antamassa neuvoja ruuan valmistukseen liittyen, mutta kaikki piti itse tehdä. Meidät jaettiin kahteen ryhmään, koska meitä oli niin paljon, onneks "jouduin" pöydät kattavaan ryhmään, enkä siis joutunut tekemään ruokaa muuta kuin mitä nyt autoin muita kun omat hommat oli tehty. Mielenkiintoinen konsepti, mietin vaan että tuliskohan koskaan toimimaan Suomessa kun meillä on kaikenmaaliman terveysvaatimukset niin korkeella... Tehtiin kuitenkin kaikki parhaamme, ja alle tunnissa saatiin neljän ruokalajin menu tehtyä. Ruoka oli hyvää, Latvialaista, ja viini sekä seurakin oli hyvää. :) Kun saatiin syötyä, päästiin lähtemään takaisin hotellille. Päätettiin vähän huilata ennen ulos lähtöä...mutta en sitten jaksanu huilta vaan lähin Andresin kanssa ettimään baaria, jossa kattoa jalkapallopeli tänä iltana. Löydettiin pieni kiva Irkkupubi (ylläri ylläri) ja siellähän se pelikii sitte tuli katottua. :) Mie jopa katoin sitä peliä, ja olihan se kiva kun Bayern München voitti Barcelonan 4 - 1. :) Niinkun sillä olis mitään merkitystä miulle. xD Pelin jälkeen mentiin vielä pikaisesti käymään Radisson Sas:sin yläkerrassa olevassa Skybarissa kun yhdellä tytöllä mein ryhmästä oli synttärit ja ne oli jo mennyt sinne. Näkymät sen baarin ikkunoista oli huikeet, jos istu ikkuna paikalla...mut muuten se oli vähän turhan fiini miun makuun. Tulipahan nähtyä, check! ;)

Myö katettiin.
Siinä sitä vielä valmistetaan.

Huonetoverini Hailey ja Andres. :D
Jotain taidetta.
Keskiviikkona aamupalan jälkeen saatiin pieni tehtävä tälle päivälle, jokaiselle annettiin jonkun nimi mein ryhmästä ja tehtävän oli saada päivän aikana mahdollisimman paljon selville tästä ihmisestä kyselemällä kaikilta muilta paitsi tältä kyseiseltä ihmiseltä. Ihan kiva ja mielenkiintonen juttu, varsinkin meille Erasmuksille kun ei paljon tunneta vielä ketään ja tää ikaan kuin "pakotti" meidät juttelemaan ja kyselemään toisilta ja samalla tutustumaan näihin muihinkin paremmin. :) No mut ensimmäiseksi mentiin Latvian National Museum of Art nimiseen museoon...Siellä sentään oli jotain mitä myökin ymmärrettiin, mutta ei se missään nimessä mielenkiintoinen ollu. Kaikki tuli nähtyä tosi nopeesti ja sitten mentiin Rock Cafe nimiseen kahvila ravintolaan syömään lounas. Se oli tosi mukavan näköinen paikka, niinkuin lähestulkoon kaikki kahvilat ja pubit siellä, ja ruoka oli tosi hyvää. Taas syötiin ilmeisesti kanaa paistettuna munan kanssa, perunaa sekä salaattia. :P Ruuan jälkeen kuultiin ehkä maailman huonoin esitelmä koskien yritystä Riga Out there. Aihe oli mielenkiintoinen, mutta esitelmän pitäjä oli kyllä huonoin ikinä! Tän jälkeen meille pidettiin reilu parin tunnin kierto-opastus Riian vanhassa kaupungissa. Opas oli tosi mukava ja osaava, mutta ensimmäisen puolentoista tunnin jälkeen koko homma alko käydä hieman tylsäks...jalkoja särki ja kaikki oli väsyneitä eikä kellään ollu yhtään kivaa. :( Eikä asiaa parantanu yhtään fakta siitä, että edessä oli vielä yks museo ennen vapaa-aikaa!! Käveltiin sitten pitkä matka sinne museolle, mein "oppaat" melkein eksy matkalla, ei paljon luonu luottamusta...museo oli tosi tylsä, enkä usko että kukaan juuri nautti tästä viimesestä aktiviteetistä...liika on liikaa....Mutta sitten se kuitenkin koitti, vapaa-aika. Eikun hotellille ja torkkua ottamaan, nukahin varmaan puoleks tunniks ja sitte laittelin naamaa ennenkun lähin ulos kattomaan jalkapalloa. Muut oli jo menny mut löysin ne sitten T.G.I Fridays'ista. Katottiin peli taas irkkupubissa Andresin kanssa ja sit mentiin takas hotellille. Just olin kerenny nukahtamaan kun heräsin siihe et Andres oli puhelimessa ja lähössä takas ulos...Huomenna sitä ei taas saa sängystä ylös! :)

Museo.

Joku muumio, se oli tosi pieni!!

Garuda.

Sisutuselementti Rock Cafessa.

Rock Cafe, meiän ruokapöytä.

Harley-Davidson parking only.
Tää on tällä hetkellä se paikka missä Latvian presidentti asuu, kun sen asunto on remontissa.

Piirretyt ikkunat niin ei tarvinnut maksaa niin paljon veroja ennen vanhaan.

Tää talo on yli 300 metriä pitkä.
Andres esittelee vanhan kaupungin tykkiä.
Kaupungin vanha muuri ja sen torni.
Vapauden patsas.

Toinen linnan entisistä torneista, tosin ei kokonaisena tuokaan.
Torstai ja viimeinen virallinen päivä, herättiin taas kaikki väsyneinä...aamupala, kylmä sellanen ja sitten lähettiinkin kohti Siguldaa. Siellä oli ainakin joku entinen linna, jota mentiin kattomaan. Bussimatka kesti tunnin verran ja sitte mentiin ulos kylmään kävelemään. Tuuli oli taas kerran kamala ja vaikka vaatetta oli päällä ni tuntu et kylmä menee luihin ja ytimiin, ei kiva. Saatiin ammattitaitoinen opas, joka kertoi meille sigludasta ja tästä kyseisestä linnasta, tai paremminkin sen raunioista, sekä muista patsaista joita sillä 42 hehtaarin alueella oli johon mentiin. Kiivettiin linnan torniin ja laskettiin rappuset, kun kysyttäessä opas ei osannut kertoa monta niitä oli. 138 vaan, oltiin vähän yllättyneitä koska se näytti paljon korkeammalta. Kierreltiin siellä noin tunnin verran, jonka jälkeen lähettiin Siguldan keskustaan syömään. Mentiin etuajassa joten jouduttiin odottamaan seisovilteen ravintolan eteisessä, välillä ihmetytti muutama asia tässä näitten kulttuurissa...Mutta niitä erojahan myö vähän  tultiin katsomaankin ja ennen kaikkea ymmärtämään. :) Ruoka oli hyvää. Oiskohan ollu taas kanaa...mut tällä kertaa riisillä. :P Kun oltiin syöty, lähettiin kuuntelemaan esitelmää Baltais Fligelis nimiseen konserttihalliin vähän matkan päässä ravintolasta. Paikka oli jonkin lainen koulu lapsille, vähän niinkun harrastepaikka, paitsi että kaikki oli niin tosissaan sen homman kanssa. Tosin kun kuunneltiin niitä lapsia siellä niin kyllä ne kyllä hemmetin hyvin soittikin, ottaen huomioon niitten iän! Kun oltiin kierrelty aikamme ja kuunneltu esitelmä, lähettiin kohti Riikaa ja vapaa-aika alkoi. Viimeisen illan kunniaksi oltiin sovittu kaikkien kanssa, että mennään yhdessä syömään. Mentiin ravintolaan, jossa pystyi tilaamaan joko sushia tai pitsaa. Otin sushia, ja voin kertoo, että oli hyvää! Söin itteni melkein ähkyyn ja se on harvinaista sushilla. :) Tän jälkeen jotkui ,opettaja mukaan lukien, lähti kattomaan burlesqia. Mie en viittiny maksaa siitä 21€, joten menin muitten mukana hetkeksi käymään jossain pubissa ennen kuin kävelin Rickyn kanssa hotellille ja nukkumaan. Koitin ottaa Andresin mukaan, mutta se päätti ihastua johonkin tarjoilijaan ja eihän sitä sieltä sitten saanu millään pois. :) Voin kertoo että sen viimesestä aamusta tulee mukava!

Linnanraunio.

Näkymä linnan tornista.
Samasta tornista otettu.

Torni, 138 askelmaa.
Joku patsas, joka kertoo Latvian kultturista.
Osa meiän ryhmää.
Luola, jossa tarinan mukaan nuori tyttö tapettiin rakkauden takia.

Kelkkarata.

Maisemaa.

Konserttihalli..niin kumpi näistä?! ;)

Lepiä ottava mehikaani.
Viimeinen aamu ja eilisen jälkeen ei niin kovin mukava herätys klo 7.00. Aamupala sentään oli vielä lämmintä. ;) Andresta oli melkein mahdotonta saada ylös ja kun se tapahtu ni se oli ihan päissään vielä...Kattelin sitä aamupalalla kauhuissani kun olin varma, että se hajottaa jotain, mutta ihme ja kumma niin ei käyny. :) No mentiin bussilla lentokentälle ja koko matkan poika näytti niin kovin pahoinvoivalta, bussi oli täynnä ihmisiä ja jouduttiin seisomaan koko puolen tunnin matka. Kentällä se sitten otti vähän lepiä, mikä oli ihan hyvä juttu. :) Päästiin kuin päästiinkiin kaikki onnellisesti koneeseen, Hailey tosin joutu jättämään pyjamahousunsa sinne kun sen laukku oli liian iso, ja jouduttiin maksamaan 7€ lisämaksu, koska lennettiin Riian lentokentältä, ihan älyttömiä maksuja! Päästiin jopa perille Frankfurt Hahniin ja onneks olin ostanu liput meille Trieriin menevään linja-autoon, sillä se oli ihan täynnä ja se kuski oli ainoastaan ranskaa puhuma idiootti...Juostiin Trierissä sitten ihan kunnolla bussista toiseen ja sitte sama homma juna-asemalla. Oli meiän onni, että Saarbrückeen lähtevä juna oli vähän myöhässä niin kerettiin just ja just siihen kun liput piti tietenkii ostaa ennen... Jumankekka että oli hikinen ja muutenkii paskanen olo sen jälkeen. No kerettiin kotiin puolen viiden aikaan. En kerenny ottaa päikkäreitä ennen kun lähin Javierille "etkoille", sieltä mentiin vielä käymään yhen Andyn luona ennen kun mentiin koululla järjestettäviin Spring Festeihin. Andyn luota lähtiessä käytin puhelinta navina, ja sehän lisahti kädestä ja nyt on näyttö niin nätti hämäkinverkko, että ottaa lievästi sanottuna päähän. Onneks otin vakuutuksen ennen kun lähin tänne, ton korjaaminen, tai siis vaihtaminen ei oo mitään ihan halpaa...Mut shit happens! Kerron niistä pippaloista enemmän ens kerralla kun nyt on pakko mennä nukkumaan...huomenna on onneks vapaa, mut lupasin tavata mein opettajat ja näyttää niille meiän asunnon, sit kait pitäis tehä jotain koulujuttujakii...ei vaan oikein nappais :/

Kuva on vain hieman lavastettu. xD